home
/ over samen goed voor laterOver Samen Goed Voor Later
Samen Goed Voor Later maakt de meerwaarde van de kinderopvang duidelijk, voor kinderen, voor ouders én voor de maatschappij. Met Samen Goed Voor Later als pedagogische werkwijze wordt de kinderopvang een speelse en leerzame oefenplaats voor een democratische samenleving.
Denk groot, doe klein:
Samen Goed Voor Later ‘denkt groot’: de democratie moet onderhouden worden met het oefenen en onderhouden van democratische vaardigheden. Samen Goed Voor Later ‘doet klein’ door pedagogische thema’s voor burgerschapsvorming in praktijk te brengen: Samen meedoen, Samen verantwoordelijk, Samen conflicten oplossen, Samen omgaan met verschillen.
Deze online InspiratieKid biedt instrumenten, methodieken en good practices om direct aan de slag te gaan met Samen Goed Voor Later met 0-4 jarigen (kinderdagopvang) en 4- 12 jarigen (buitenschoolse opvang).
Historie: Hoe is Samen Goed Voor Later ontstaan?
Samen Goed Voor Later, van project naar pedagogische werkwijze
Met veel enthousiasme hebben de KINDwijzer-organisaties tussen 2011 en 2015 gewerkt aan het project Samen Goed Voor Later met als doel het maatschappelijk nut van de kinderopvang zichtbaar te maken. Het is uitgegroeid tot een pedagogische werkwijze voor ‘burgerschapsvorming’. Vier belangrijke thema’s staan hierin centraal: Samen meedoen (een mening hebben, participeren, compromissen sluiten), Samen verantwoordelijk voor de groep en voor elkaar (samenwerken, behulpzaam zijn, initiatief nemen), Samen conflicten oplossen (onderhandelen, omgaan met boosheid, zelfstandig constructieve oplossingen zoeken), Samen omgaan met verschillen (respectvol omgaan met andere meningen, leefstijlen, gezinnen, culturen, kwetsbare kinderen). Zo leren kinderen sociale en democratische vaardigheden, goed voor nu en later.